Jeg må markedsføre bedriften min – hvor starter jeg?

Teksten "Markedsføring, ja..." til venstre for en illustrasjon av en kvinne som tenker og funderer.Teksten "Markedsføring, ja..." over en illustrasjon av en kvinne som tenker og funderer.

Publisert: 19. november 2025

I denne artikkelen får du vite hvordan du kommer i gang med å markedsføre bedriften din, helt konkret.

Enten bedriften din er nyoppstartet eller har eksistert en stund, trenger den sannsynligvis markedsføring. Hva slags markedsføring bedriften din trenger, kommer blant annet an på bransje, hvor mye kjennskap målgruppa har til den fra før, og hvilke mål bedriften din har satt seg.

Det er nemlig ikke alltid målet er å treffe potensielle nye kunder, men kanskje også å beholde nåværende kunder, yte det lille ekstra for å bidra til god word of mouth, eller bygge en sterk merkevare.

Bryter vi opp ordet markedsføring, kan vi si at det betyr å føre bedriften i markedet. Som eier eller leder av en bedrift, gagner det både deg og bedriften at den er synlig for de rette folka, og ikke minst at de samme folka sitter igjen med det inntrykket du ønsker at de skal ha.

De viktige spørsmålene

Her er noen spørsmål du kan stille deg for å komme i gang (husk å notere ned svarene!):

  • Hva slags rolle vil din bedrift ta i markedet eller bransjen den opererer i?
  • Hva er det, helt konkret, som skiller din bedrift fra konkurrentene, og hvorfor skal målgruppa velge deg over dem? Eksempler kan være pris, kvalitet, ekspertise, produktegenskaper, fokusområder, tilleggstjenester, tone of voice osv.
  • Hva er de langsiktige og kortsiktige målene til bedriften din? Har du selv noen tanker om hvordan markedsføring kan hjelpe deg med å nå dem?

Start med disse konkrete markedsaktivitetene

Heldigvis behøver du ikke å svi av hundretusener på annonser, og du MÅ ikke være synlig overalt til alle tider. Her er noen konkrete markedsaktiviteter du kan starte med.

1. Branding: Bli gjenkjent

Bedriften din bør først og fremst få på plass noen merkevareelementer som bidrar til at den blir gjenkjent. Ikke minst oppfattes merkevareelementer også som profesjonelt. Eksempler innebærer logo, skrifttyper (fonter), farger, tone of voice, altså personlighet og hvordan dere “høres ut”.

Om du ikke ønsker deg en superenkel visuell profil eller selv er grafisk designer, oppsøk gjerne en for å få hjelp med det visuelle, så får du jobben gjort skikkelig – det er verdt investeringen.

2. Markedsstrategi: Vær konsistent

Gjør gjerne litt markedsstrategi- og posisjoneringsarbeid, for det kommer godt med. Tenk på hva du svarte på spørsmålene over. Hva skiller dere fra konkurrentene? Hvordan vil dere at målgruppa skal oppfatte dere? Og vipps, så har du plutselig funnet ut av unique selling points og merkepersonlighet! Når markedsstrategien din er tydelig for deg, legger det noen føringer for hvordan bedriften din skal kommunisere.

3. Google Min Bedrift: Gjør det enklere å finne deg

Få inn bedriften din på Google Min Bedrift. Da er det lettere for målgruppa å finne bedriften din når de søker etter den på Google. Har bedriften din en fysisk lokasjon som kunder kan besøke? Da kan du legge til adressen slik at du dukker opp på Google Maps også.

Les Segmentas guide til Google Min Bedrift. I artikkelen får du vite hvordan du steg for steg setter opp en bedriftsprofil, i tillegg til beste praksis.

4. Nettside: Ikke gå glipp av potensielle kunder

Du kjenner kanskje til følelsen av å lete etter en bedrift på nett som du er nysgjerrig på, men så finner du ingen nettside? Å ha en nettside er nærmest forventet i dag, og du kan i verste fall gå glipp av flere salg ved å ikke ha en.

Kjøp et egnet domene og lag en nettside om du ikke allerede har en god en. Den behøver slettes ikke å være noe komplisert, men den bør inneholde det aller viktigste. Med det menes for eksempel: Om bedriften din – hvem er dere? Hvilke produkter eller tjenester tilbyr dere? Hvorfor skal den besøkende velge dere?

Husk at nettsiden representerer bedriften din, så pass på at du korrekturleser innholdet, så vel som å passe på at innholdet er oversiktlig.

Når du lager og skriver innholdet til nettsiden din, se for deg at du skriver direkte til en kunde. Sett deg inn i deres tankesett og behov. Hvis du var i deres situasjon, hva er det som bør møte deg på nettsiden? Og hva bør det stå?

Du bør også ta i bruk merkevareelementene dine fra punkt 1 og markedsstrategien og posisjoneringen fra punkt 2. Consistency is key!

5. Google Search Console: Hvordan oppfatter Google nettsiden din?

Knytt nettsiden din opp til Google Search Console for å få en status på hvordan nettsiden din ligger an hos Google, og hvilke søkeord du dukker opp i søkeresultatet på. Her blir du også gjort oppmerksom på eventuelle feil med nettsiden din.

PS: Visste du at Google Search Console alene ikke krever et Cookie-banner på nettsiden din? Den analyserer kun din nettside i forhold til Googles crawlere og søkeresultater.

PSS: Du behøver ikke å sjekke Google Search Console mer enn én gang per måned!

6. Nyhetsbrev: Øk salget og behold kunder

Nyhetsbrev er gull verdt for å kommunisere direkte til både interesserte, potensielle kunder, nåværende og tidligere kunder. Det er en av de mest effektive markedsføringsaktivitetene vi i Segmenta har vært borti.

Nyhetsbrev har mange fordeler, og kan benyttes for å oppnå flere forskjellige mål. For eksempel å øke salget, å få flere påmeldte på et webinar eller et kurs, å minne nåværende kunder på om at du er der, å få tidligere kunder til å kjøpe fra deg igjen, eller å beholde kunder ved å gi dem noe nyttig og verdifullt gjennom nyhetsbrevet.

For å starte med nyhetsbrev må du velge en nyhetsbrevleverandør, for eksempel norske Make, som Segmenta har god erfaring med. Det finnes flere måter å fylle opp e-post-listen på, men til å begynne med kan du gjerne lage et skjema som du legger på nettsiden din, så kan besøkende abonnere på nyhetsbrevet ditt.

7. Sosiale medier: Vær der målgruppen din er

Opprett bedriftskontoer på aktuelle sosiale medier. "Å nei, må jeg vedlikeholde profiler overalt?", tenker du kanskje. Men fortvil ikke! Du trenger ikke å være synlig overalt. Tenk over hvilke plattformer målgruppen din bruker mest. Velg de sosiale mediene du tror du får mest ut av. Og husk at du bestemmer selv hvor mye tid og penger du ønsker å legge inn i sosiale medier-arbeidet.

Bestem deg først for følgende: profilbilde, eventuell header, beskrivelse/biografi og eventuelle lenker i tilknytning til den, og hva slags innhold du skal legge ut.

Husk at det ikke nødvendigvis er så attraktivt for målgruppa å følge kontoen din om du bare legger ut “reklame”. Innholdet bør også være nyttig, interessant, engasjerende eller underholdende. Tenk over før du publiserer noe: Er dette relevant og interessant for målgruppa å få opp i sin feed?

8. Annonsering: Nå ut til flere

Først etter du har punktene over på plass, kan du for eksempel vurdere annonser på sosiale medier dersom du vil nå ut til flere. Og det trenger ikke å være så hinsides dyrt! Av egen erfaring er det fullt mulig å sette opp en effektiv annonse på Meta (Facebook og Instagram) for den nette sum av 800 kroner. Det vil selvsagt avhenge av størrelse på den definerte målgruppa, hvem målgruppa er, og ikke minst bransje.

For noen bedrifter er det mer nyttig å ha annonser på TikTok, Snapchat eller LinkedIn. Av erfaring med disse plattformene også, er de noe dyrere å annonsere på. Likevel bør du tenke på hvor målgruppa befinner seg i størst grad, og prioritere de kanalene.

Oppsummering:
Start her

  1. Merkevareelementer: Navn, logo, farger, tone of voice.
  2. Markedsstrategi og posisjonering: Målsetninger, merkepersonlighet, unique selling points.
  3. Google Min Bedrift.
  4. Nettside.
  5. Google Search Console.
  6. Nyhetsbrev.
  7. Bedriftskontoer på SoMe.
  8. Annonsering.

Vær oppmerksom på at det finnes tonnevis av gode markedsaktiviteter, men det gjelder å finne de riktige for din bedrift. Vi vet at det kan føles overveldende å komme i gang, og ikke minst å vedlikeholde markedsføringen, men nå har du kanskje fått litt hjelp på veien. Pust med magen og ta en ting om gangen.

Vil du ha hjelp til markedsføringen, eller er du usikker på hvilke markedsaktiviteter bedriften din bør prioritere? Ta kontakt, så hjelper Segmenta deg gjerne!

Segmenta AS
Org.nr.: 935 129 532
E-post: maria@segmenta.no

Bilde av Segmenta sin logo, som inneholder en stor S med en plante i midten. Under står det "Segmenta" og slagordet "Rett budskap til rett person".